راهنمای دوخت شلوار

دوخت شلوار

همه ما می دانیم دوختن شلوار به صورت حرفه ای کار بسیار سختی است و باید راهنمای دوخت شلوار  را بدانیم و درک کنیم چگونه باید یک شلوار را به صورت خیلی حرفه ای بدوزیم و ما سعی داریم در این مقاله در مورد دوخت  شلوار با شما عزیزان صحبت کنیم و کار هرکسی هم نیس بیشتر تولیدی های لباس کار خیاط های و برش کارهایی دارند که این کار را به صورت حرفه ای انجام میدهند . برای داشتن یک شلوار خوب و حرفه ای باید تمام ارکان کار خود را به خوبی انجام دهند آن کسی که پارچه شلوار تولید می کند و همچنین کسی که پارچه را برش میدهد تاثیر به سزایی در زیبایی یک شلوار دارد در دوخت شلوار باید دقت شود که همه ی قوانین مربوط به دوخت یک شلوار استاندارد رعایت شود.

در این ادامه مقاله در مورد راهنمای دوخت شلوار صحبت خواهیم کرد لطفا تا آخر این مقاله با ما همراه باشید :

برای کار کردن با ماشینهای دوخت به علت تنوع زیاد آن در بازار نیاز به دانش فنی بالا دارد ولی اگر بخواهیم این ابزارها را از هم جدا کنیم به دو دسته ماشینهای خانگی،و صنعتی تقسیم می شود .

ماشین های دوخت خاتگی: عبارتند از ، ماشین های دوخت دستی و ماشینهای دوخت همه کاره .

ماشین های دوخت صنعتی : عبارتند از چرخ راسته دوز،ماشین دوخت مادگی دوز، ماشین دوخت سر دوز یا پاکدوزی(اورلوک) در ادامه در مورد انواع راهنمای دوخت شلوار صحبت خواهیم کرد.

وسایل اندازه گیری:

برای اندازه گیری پارچه و یا شلوار باید از بهترین ابزار استفاده شود به این دلیل که اندازه گیری درست وصحیح نیاز به وسایل دقیقی نیز دارد، مهمترین ابزار اندازه گیری در دوخت عبارتند از  سانتی متر(متر خیاطی)، خط کش ساده،خط کش پا صاف کن ، گونیا،پیستوله و برای علامت گذاری هم ابزارهای مختلفی وجود دارد که میتوان به رولت، کاربن، گچ خیاطی اشاره کرد. این وسایل  راهنمای دوخت شلوار  تولیدی های لباس کار می باشد.

وسایل دوخت و دوز شلوار :

وسایلی برای دوخت و دوز شلوار وجود دارد که هرکدام ویژگی خودش را دارد که میتوان به سنجاق ،سوزن، سوزن نخ کن، موم، جا سنجاقی اشاره کرد و همچنین انواع نخ هم وجود دارد که عبارتند از نخ کوک نخ ابریشم،نخ عمامه، نخ دمسه، نخ دوخت .

انواع سوزن دستی : سوزن شارپ، سوزن منجق دوزی، سوزن بیتوین .

سوزن چزخ خیاطی: سوزن سر آبی،سوزن دوقلو، سوزن ژوردوزی، سوزن سه گوش.

وسایل اتو کشی:

در استفاده از وسایل اتوکشی باید خیلی دقت داشت یکی از مهمترین عوامل برای به فروش رساندن یک شلوار اتو کشی درست آن است حال در ادامه به انواع وسایل اتوکشی میپردازیم :

وسایل اتوکشی که در تولیدی های لباس کار وجود دارد عبارتند از اتوی ساده ،اتوی بخار ، اتوی پرس ، میز اتو ،ژانت، پارچه مخصوص ، بالشتک بیضی .

وسایل مورد نیاز برای دوخت شلوار
وسایل مورد نیاز برای دوخت شلوار

انواع قیچی :

برای استفاده از قیچی هم باید دقت لازم را داشت به این گونه جنس قیچی باید از نوع فولاد باشد که در طول زمان استفاده زنگ نزند قیچی انواع مختلفی دارد که عبارتند از قیچی ساده،قیچی کوچک، قیچی جا دکمه ای و قیچی جا دکمه ای همچنین انواع زیپ نیز وجود دارد که عبارتند از :زیپ مخفی، زیپ لباس کار ،زیپ مجزا،

اصول اندازه گیری در شلوار :

یکی از مهمترین نکات در دوخت شلوار چگونگی طرز اندازه درست و صحیح است هرچه این کار دقیق تر انجام شود خروجی بهتری دارد برای اندازه گیری لباس کشی و نازک و با یک نوار (کرسله) اندازه گیری کنید این کار باعث دقیق شدن اندازه می شود . برای اندازه گیری فاق باید روی صندلی نشست و راویه کمر به صورت قائمه باشد و پاها به صورت صاف روی زمین باشد برای اندازه گیری بلندی باسن باید از متر را دور باسن قرار دهید و سپس با انتهای آن اندازه آن را مشخص کنید  معمولا بلندی باسن بین 18 تا 23 سانتی متر است برای اندازه گیری دور کمر با یک نوار نخی میتوان دور کمر را اندازه گیری کرد ، دور باسن را با خط کش T و موازی با اندازه شکم نگه دارید . همه این موارد راهنمای دوخت شلوار تاثیر دارد.

اصول اندازه گیری
اصول اندازه گیری

انواع شلوار :

همانطور که می دانید انواع شلوار در بازارهای امروزی وجود دارد که آن هم بستگی به انتخاب شما دارد ولی نکته ای که وجود دارد این است که  برش شلوار های مدلهای جدیدی را به وجود می آورد معمولا انواع برش از الگوی پایه واولیه ساخته می شود چندین روش برای به وجود آمدن الگو نیز وجود دارد .

  • شلوارهای کلوش و فون: در شلوارهای کلوش و فون گشادی لبه شلوار بیشتر از کمر و شلوار است .
  • شلوارهای یکسره گشاد: گشادی این شلوار ها از روی خط کمر تا لبه ی شلوار،یکسره است  و لبه ای دم پا وکمر به یک اندازه است و شلوار در قسمت کمر چین دار است.
  • شلوار میخی: این شلوار نسبت به شلوار های دیگر در قست کمر متفاوت است و درقسمت کمر  گشاد است در قسمت دم پا تنگ است و به فرم y است
  • شلوار ترکیبی : در این نوع شلوار تنوع الگو بسیار است این نوع شلوار ترکیبی از شلوارهای قبلی همراه با برشهای عمودی و افقی است .

انواع قد شلوار :

  1. شلوار پسرانه دور: طول این شلوار بالاتر از زانو می باشد ودر حد فاصله  بین فاق و زانو فرار میگرد
  2. شلوار برمودا: این شلوار نسبت به قبلی طول آن کمی بالاتراز زانو قرار میگیرد .
  3. شلوار گلف: طول آن پایین تر از زانو می باشد همانطور که از نامش پیداست در ورزش گلف کاربرد دارد.

شناسایی اصول اصلاح الگو براساس عیوب اندامی:

بعد از رسم الگو با روش های دلخواه(متریک،مولر،گرلاوین) وقبل از رفع عیب های احتمالی در قسمت های ممکن اطلاعات اساسی در مورد الگو بسیار مهم است قسمتهایی از اندام که برای کنترل الگو شلوار مورد نظر است شامل خطوط داخل پا ،دور ران، دور زانو، لب ی شلوار ،قد زانو ، و …

دوخت انواع شلوار :

برای دوخت پیلی ها میتوان دو طرف خط لا پیلی را با دو رنگ متفاوت کوک آروم زده (شل) تا خط تای آن مشخص شود سپس اولین کوکی را که زدید را قیچی میکنید سنجاق زده و اتو کنید برای دوخت ساسون از قسمتی که پهنای آن بیشتر است باید شروع کنید و سپس ساسون را نازک کنید  تا به نوک آن برسید و دوباره شروع چرخ کردن آن کنید  تا دوخت آن محکم تر شود در ادامه به بررسی اصول درز صحبت خواهیم کرد

درز ساده : عرض مورد نیاز برای درز حدود 1/5 الی 2 سانتی متر است برای دوام بیشتر ابتدا و انتهای آن را دوبار  محکم گره بزنید

درز فرانسوی : برای چرخ کردن دو لایه از پارچه باید درز را به یک انداره قرار داد و پارچه را به طرف پشت قرار داد و دوباره عملیات درز را انجام داد .

سخن پایانی :

به آخر مقاله رسیدیم در این مقاله سعی کردیم در مورد صفر تا صد دوخت شلوار با شما عزیزان صحبت کنیم ،در مورد انواع شلوار و دوخت هرکدام صجبت کردیم امیدوارم از مطالب گفته شده لذت برده باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button