الگو لباس کار

الگو برداری

در این مقاله سعی داریم در مورد الگو لباس کار با شما عزیزان صحبت بحث اصلی ما در این مقاله طرز کشیدن الگو اولیه توسط سازندگان لباس کار می باشد.منظور از الگو همان ابزاری است که شخص با استفاده از وسایل کار و اندازه گیری دقیق ، و با شناختی که از مفهوم الگو و دوخت اندام های مختلف دارد بتواند لباسی مناسب و بدون اشکال بدوزد  در کل منطور از الگو لباس کار همان نقشه و طرز تهیه آن است که بعد باید رو پارچه پیاده کند .

وسایل تهیه الگو لباس کار:

برای هرکاری در خیاطی یه سری وسابل و تجهیزات لازم است که در هرکارگاه دوخت لباس کار وجود دارد این ابزار شامل میز برش،کاغذ برش،خط کش،مداد وپاک کن،متر، گونیا، گونیای اشل،رولت، قیچی،سنجاق،دفترچه یادداشت، تراش و چسب می باشد.

وسایل مورد نظر الگو
الگو لباس کار

میز برش

ارتفاع میز از سطح زمین باید بین 90تا 100 سانتیمتر و عرض 100 سانتی متر و طول دو متر می باشد تا هنگام ایستادن پشت آن کاملا وضع بدن به حالت قائم باشد .میز های کوتاه تر از  باعث ایجاد ناراحتی در قسمت کمر می شود و ممکن است به ستون فقرات شخص آسیب وارد کند .همچنین گوشه های میز برش باید گرد باشد تا آسیبی به بدن انسان وارد نکند همجنین در اطراف آن کشوهایی وجود داشته باشد تا وسایل خیاطی در آن قرار گیرد نباید برروی میز برش شیشه یا هرچیز دیگر بکار چون باعث لغزندگی آن می شود .

انواع کاغذ:

یک سری کاغد های خاص برای رسم الگو وجود دارد که عبارتند از کاغذ گراف و کاغذ روغنی می باشد کاغذ گراف به صورت کاهی و سفید می باشد همچنین مداد مورد استفاده برای رسم  الگو لباس کار  HBمی باشد.

دلیل استفاده از مداد HB

همانطور که گفتبم مداد استفاده شده برای رسم الگو “HB” می باشد دلیل استفاده از این نوع مداد هم نوک تیز و نرم بودن آن است .

وسایل انداره گیری

هماطور که می دانید لازمه یک الگو خوب و زیبا  اندازه گیری صحیح آن است که به وسایل دقیق نیاز دارد مهمترین اندازه گیری عبارتند از متر خیاطی (سانتی متر) ، خط کش ساده و کوچک، خط کش بلند ،و گونیا همه این موارد در  الگو لباس کار نیز وجود دارد

انواع متر خیاطی

متر خیاطی دو نوع می باشد یکی با روکش پلاستیکی ، ویکی دیگر به صورت مشمع کاغذی، که نوع روکشی آن بهتر و بادوام تر می باشد طول متر های خیاطی 150 سانتی متر می باشد  که هر 10 سانت با رنگ مجزا دیده می شود  و دو سر سانتی متر باید دارای گیره فلزی باشد .

انداره گیری الگو اولیه

اولین و مهمترین نکته برای کسی که تصمیم به یاد گرفتن فن خیاطی دارد دانش اولیه در اندازه گیری دقیق و صحیح است باید توجه داشت که چقدرم این کار دقیق تر انجام شود کار و الگو دقیق تر در می آید موقغ یادداشت برداری از اندام های مورد نطر  باید نواقص آن را در دفترچه یادداشت نوشت مثلا شانه راست افتاده است و یا بازوی سمت چپ عضلانی تر است باسن برجسته تر از حد معمول است موقع اندازه گیری متوجه میشویم شخص نرمال است یا خیر دچار نواقص است .

وسایل لازم برای الگو لباس کار
وسایل لازم برای الگو لباس کار

تهیه الگو اولیه

مهمترین نکته برای الگو برداری اندازه گیری دقیق از فرد مورد نظر است برای این منطور (کرسله 2 سانتی متری) نواری به دور کمر فرد بسته و شخصی که اندازه گیری میشود باید با “زیر پوش” باشد  بلندی جلو را از زیر نوار تا زمین اندازه میگیریم بلندی پشت را از زیر نوار تا زمین انداره گیری میکنیم. برای دور باسن از متر کوچکتر استفاده می کنیم و آن را دور محل استخوان خاصره گذاشته و اندازه گیری میکنیم سپس یادداشت می کنیم .

نکته آخر

الگو بردای یکی از مهمترین فاکتور های اساسی برای دوخت لباس کار می باشد نه برای این کار برای همه دوخت دوز ها ،در این مقاله سعی شد در مورد وسایل الگو بردای همچنین مواردی که باید در الگو برداری رعایت شود صحبت شد امیدوارم از مطالب گفته شده لذت برده باشید .

برای مشاهده کلاه آفتابی محیا پوشش اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button