پیشگیری از حوادث در کار خیاطی

پیشگیری از حوادث در کار خیاطی
در این مقاله میخواهیم در مورد پیشگیری از حوادث در کار خیاطی با شما عزیزان صحبت کنیم آنچه مسلم است جلوگیری از هر حادثه ای در هر حرفه  از چنان اولویتی برخوردار است که بدون هیچ بحثی  صد چندان بر درمان رجحان دارد . روی این اصل اگر از حادثه شومی جلوگیری شود ، بهتر و راحتر میتوان جلوی ضایعات مادی و معنوی را گرفت گرچه حرفه خیاطی به نظرم حرفه کم خطری به نظر میرسد ولی با دقت میتوان خطرات زیادی را که در کمین خیاط نشسته ،مشاهده نمود مهمترین آنها عبارتند از ،برق گرفتگی ،سوختگی و جراحات می باشد که در ادامه به آن ها میپردازیم.بنابراین با برخورد اصولی به خطرات ناشی از هریک از عوامل فوق میتوان از آنها جلوگیری نمود همه حوادثی که پیش می آید ،به طور مستقیم و غیر مستقیم ناشی از عدم بی توجهی و قصور افراد می باشد انسان در حدی رشد و تکامل نیافته که بتواند از تمامی حوادث به طور مطق جلوگیری نماید ، ولی با اندک تامل در هر امری میتواند خطرات آن را به حداقل برساند که در ادامه با برخی از این خطرات آشنا میشویم :

خطرات برق گرفتگی در کار خیاطی

براساس تماس بدن انسان با جریان برق ولتاژ بالا، این حادثه پیش می آید .که بر اثر  وجود آمدن انقباض دائم در عضلات بدن انسان امکان هرگونه حرکت نجات دهنده از طرف مصدوم سلب میشود.بنابراین یکی از ویژگی های خطرات این حادثه همین عدم امکان نجات فرد مصدوم بر اثر انقباض دائم عضلات بدن اوست. پیشگیری از حوادث در کار خیاطی بستگی به عوامل زیر دارد .
  • مقاومت پوست بدن
  • رطوبت پوست بدن
  • مسیر عبور جریان برق از بدن

علائم برق گرفتگی

  • انقباض ماهیچه پای برق گرفته ممکن است در اثر انقباض ماهیچه های دست، سیم برق را محکم گرفته و آن ها را رها نکند و با برعکس انقباض عضلات باعث پرتاب شدن او گردد.
  • قطع تنفس در اثر فلج شدن
  • سوختگی در محل ورود و خروج جریان برق

کمک های اولیه

  1. جریان برق را بدن برق زده فورا قطع کنید.این عمل را با خاموش کردن برق در صورتی که کلید برق در دسترس باشد و یا جدا کردن سیم  حامل جریان ازروی بدن برق گرفته با استفاده از یک قطعه چوب خشک -طناب خشک-لباس خشک- و یا …
  2. در صورت قطع تنفس، فورا تنفس مصنوعی دهان به دهان و با دهان وبینی را شروع کنید .
  3. در صورت ایست قلبی  ماساژ قلبی داده شود .
پیشگیری از حوادث در کار خیاطی
کمک های اولیه به فرد آسیب دیده
 

انواع سوختگی

بر اثر تماس بدن انسان با  اشیا و یا ریختن مایعات گرم برحسب شدت گرمائی که در مواد فوق وجود دارد ،بدن انسان دچار سوختگی میگردد. در خباطی معمولا این امر ممکن است بر اثر تماس اتو و یا برق گرفتگی  پیش می آید و در هر صورت سوختگی را برحسب شدت آن به سه درجه  تقسیم می کنند .
  • درجه یک : در این سوختگی سطح خارجی پوست سوخته باعث قرمزی و تورم در ناحیه سوختگی میگردد به علت اعصاب پوست، این نوع سوختگی  بسیار دردناک است .
  • درجه دو : در این نوع سوختگی لایه های بیشتری از پوست سوخته  ولی به پیازهای مو و غدد مترحشه پوست آسیبی نمیرسد علاوه بر قرمزی و تورم تاول های  آبکی ایجاد می گردد
  • درجه سه: در این نوع سوختگی کلیه قشر پوست می سوزد. چون اعصاب پوست به کلی از بین می رود. معمولا درد احساس نمیشود . ودر بعضی مواقع سوختگی به بافت های  زیر پوست هم سرایت میکند . رنگ پوست  برحسب عمق سوختگی سفید  یا قهوه ای تیره رنگ میشود

کمک های اولیه سوختگی

  • لباس های فرد آسیب دیده را خارج نموده و اگر لباس های سوخته به بدن چسبیده است آنها را نکنید .
  • تاول را دست نزنید
  • به هیچ وجه مواد روغنی و امثال آن را روی سوختگی نمالید
  • محل سوختگی را با پارچه و استریل بپوشانید

زخم ها

آسیب دیدگی پوست  وبافت های زیر پوست که سبب ریزش خون شده و مجلی برای میکروب ها به وجود می آورد،زخم نامیده میشود.

سخن پایانی

در هر شغل و حرفه ای که مشغول به کار هستیم باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنیم در کار خیاطی هم این نکات وجود دارد که درباره آن ها صحبت کردیم امیدوارم از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید .
برای خواندن مقاله تهیه ژورنال اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button